Home » Weblog » First days on the MSC Fantasia <3

First days on the MSC Fantasia <3

Gepubliceerd op 13 oktober 2015 16:52

Zet een theetje of pak een cola'tje en doe er een bakje chips of borrelnootjes bij. Dit wordt een heel lang verhaal, in meerdere delen! Ga lekker achterover zitten en geniet van mijn belevenissen. Belevenissen die haast niet in woorden uit te drukken zijn. Hoewel; misschien juist teveel woorden, ik raak niet uitgepraat - haha.
Ik ben dankbaar. Heel dankbaar..

Wauw, wat heb ik een onvergetelijke ElvisMatters Cruise beleefd! Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik iedere avond een verhaaltje zou schrijven over de dag, maar daar is helemaal niks van gekomen. Ik moet nu heel hard mijn best doen om de vele herinneringen op een rijtje te zetten. Wat er is onwijs veel gebeurd en wat hebben we een waanzinnige dingen beleefd. Ik kan het nog niet bevatten en ben al dagen aan het zweven. De foto's en video's staan inmiddels online. Er zal enkel nog een uitgebreide vakantievideo geproduceerd worden. Hier gaat behoorlijk wat tijd in zitten, aangezien mijn koppie overladen is met ideeën en ik bizar veel materiaal heb.

Er was al een schrijfseltje te vinden op deze website over mijn eerste dag Barcelona. Hierna volgde een magische reis over zee. Één die ik never nooit meer vergeet.

Vrijdagochtend begon hilarisch! Wij hebben staan gieren in de gang van het hotel. Marina wilde namelijk de deur van onze kamer openen met het pasje, maar we hadden beiden niet door dat we bij onze buurman voor de deur stonden, Nino. En maar rammelen met dat pasje; ''It doesn't function!'' Toen het kwartje viel, konden wij terplekke opgeveegd worden. Gelukkig hebben we niemand wakker gemaakt, want zowaar iedereen besloot de vroege vogel uit te hangen om zodoende extra lang van het heerlijke Barcelona te genieten. Ik wil nog even een zinnetje wijden aan het GODDELIJKE drankje dat ik bij het ontbijt nuttigde.. Werkelijk, er ontstonden neigingen om de hele voorraad buit te maken. Ha ha.

Barcelona! Wat is dat een ongelooflijk mooie stad. Zéker als de zon schijnt! Deze scheen fel en het werd zelfs hartstikke warm. Marina en ik sprongen op de HopOnHopOff bus die ons naar diverse mooie plekjes van Barcelona bracht. We hielden dit echter niet lang vol, omdat het strand lonkte en we uitsluitend onderin (binnen) de bus konden zitten, daar alle plekken bezet waren op het dak.
Via gezellige marktjes en de La Rambla liepen wij (en geloof me; dat is vér) helemaal naar het strand. Prachtig; zon, zee, strand en een fris drankje. We kregen er zelfs gratis gitaarmuziek bij. Een enorm fijn sfeertje. Ultiem genot.

We hadden inmiddels besloten eerder in te checken op de MSC Fantasia en zelf de bus naar het schip te nemen, in plaats van 's avonds met de groep. Wij waren overigens niet de enigen, velen deden dit.
Opweg terug naar het hotel raakten we zo verzeild in een gesprek, dat we pardoes uitkwamen op een plek met uitzicht op de MSC Fantasia. Op deze plek hoorden wij helemaal niet te zijn, maar hierdoor zagen wij wel voor het eerst hoe reusachtig, groots en indrukwekkend het schip is. Allebei werden we overvallen door een dikke vette laag kippenvel.
Wij spraken met Nicole af bij de MSC Fantasia, zij was net in Barcelona gearriveerd.
Samen met Tiny & Paul stapten we in een speciale bus die toeristen naar het schip brengt.

Aldaar troffen wij Olav en Ingeborg. Zij waren net aan komen rijden. Helemaal vanuit België, met alle instrumenten. Ik maakte hun eerste vakantiefoto. Ha ha.
En toen de incheck. Deze lijkt op die op het vliegveld. Weer een heleboel 'gedoe'. Even gingen mijn gedachten uit naar hoe dit in de film Titanic gaat. Jack springt gewoon op het bruggetje en rent naar binnen. Een ware tegenstrijdigheid met de werkelijkheid van nu. Maar hee; géén mensen met wapens of andere enge dingen aan boord.

Hierna hebben we minstens anderhalfuur over het schip gebanjerd om onze 3 cabins te vinden (en dingen te regelen voor het diner, waar we eigenlijk nooit gebruik van hebben gemaakt, haha). De MSC Fantasia is zó magnifiek, zo kolossaal! Nicole en ik zaten op dek 11 - natúúrlijk allebei aan een heel andere kant. Oneven, zij voorin, ik achterin. Voor Marina haar cabin moesten we naar dek 8. Zij had trouwens een erg leuke buurman, Merijn - die zijn gitaar meegenomen had en dikwijls een riedeltje speelde.

Ik deelde mijn hut met 2 vrouwtjes van 70. Met deze vrouwtjes; Lia en Germana, heb ik het de hele week onwijs gezellig gehad. Vele malen had ik de tranen over mijn wangen stromen van het lachen. Zij verdienen een pluimpje.

's Avonds ontmoetten alle ElvisMatters reizigers elkaar bij het welkomstdrankje. Deze vond plaats op dek 16, helemaal bovenin de MSC Fantasia. In de disco. Luxe roze lounge banken, een dansvloer, roze barkrukken. Ik keek mijn ogen uit. Hartoogjes. Echt hartoogjes.
We hebben een beregezellig samenzijn gehad. Vrienden, bekenden, ontmoetingen met nieuwe mensen. Puur genieten. Samen. Er werd een staande ovatie gegeven voor Peter Verbruggen, hij die dit allemaal bedacht en georganiseerd heeft, mensen enthousiasmeerde om zich in te schrijven voor de cruise en zo gemist werd tijdens deze reis. Een hartverwarmend moment voor een heel bijzondere man.

De volgende ochtend bereikten wij Marseille - Frankrijk. Na het ontbijt wandelden we in de regen naar de bus die ons naar de stad zou brengen. Het werd een erg wisselvallige dag met regen, zon en harde wind. Met Bert en Jannet huppelden wij door de stad. De eerste stop was de McDonalds. Gratis wifi! Jahoe! En voedsel. Nog meer eten! 'Always hungry' is één van onze oneliners geworden.
We hebben een erg leuke middag in Marseille gehad. Al is deze stad niet de mooiste die je kunt bewonderen. Het waren voornamelijk de vrouwen-winkeltjes die onze blikken vingen. Bert heeft best genoten, hoor. Ha ha! Het heeft nog een leuk plaatje voor de Women's Secret opgeleverd.

Reddingsoefening; met z'n allen naar het theater en gaan zitten waar de persoon met een bordje met het lettertje van jouw reddingsvest, staat. Een niet te volgen uitleg in 5 verschillende talen en sjokken naar de locatie waar jouw groep zich moet verzamelen indien er iets gebeurt. Juist, heel logisch, als je op zo'n moment aan de andere kant van het schip bent.
Zoeken naar Marina en Nicole had geen nut.. Gelukkig wisten we allemaal dat we naar het restaurant moesten..

Het galadiner. Iedereen verscheen in zijn haar mooiste jurk of pak. Vooral Marion zag er wonderschoon uit. Ze leek wel Belle uit het welbekende sprookje Beauty and the Beast.

In de gangen van het schip werden reizigers gretig bij de arm gepakt voor een fotoshoot. De beste foto (volgens de fotograaf dan) kon je vervolgens kopen voor een luttele 20 euro! As if. Ik heb de fotografen kunnen ontwijken. Dit lukte me de volgende dag niet meer.

A La Card. Wij kwamen snel tot de conclusie dat we de rest van de week buffet zouden eten. Te weinig keuze en te langdurig. Het was wel enorm gezellig aan tafel met Bert, Jannet en Harm de reisleider. Op een gegeven moment klonk er vrolijke muziek en gejoel. Hierdoor waren wij in de veronderstelling dat de kapitein zichzelf zou presenteren. Het waren echter de werknemers van het restaurant die werden geëerd.

Vanuit de dinerzaal rolden wij door naar de eerste Elvis disco. In de Manhattan Lounge, welke onze favoriete plek op de MSC Fantasia geworden is.
Genoten. Oprecht genoten. Olav draaide zó fantastisch! Er werd volop gedanst en het was beregezellig met elkaar. Marina ging eerder weg, Nicole raakte verstrikt in een gesprek met 2 mannelijke mede-reizigers en ik? Ik stond lekker te dansen met een heleboel toffe mensen. De rest van de avond heb ik gespendeerd met lieve mensen van ElvisMatters. En wat heb ik gelachen om Walter. Hij en meeuwen zijn vanaf nu onlosmakelijk met elkaar verbonden en meeuwen zullen voor altijd herinneringen aan de cruise (en Walter) oproepen.
Ik werd zelfs ten dans gevraagd. Op 'Green Green Grass of Home' schuifelde ik vrolijk over de dansvloer.

De eerste paar dagen spraken we af dat de receptie ons trefpunt was. Dit bleek echter niet praktisch. Je moet dan eerst naar dek 5, om vervolgens naar een ander dek te gaan waar iets plaatsvindt. De liften staan dikwijls bomvol en je verdwaalt! De eerste keer dat ik naar de receptie wilde, stond ik nietsvermoedend in de lift.. Pling. Laagste dek is dek 6. Huh? Deze lift gaat niet naar dek 5? Dit soort momenten volgden elkaar in rap tempo op.

Het ontbijt op de MSC Fantasia is een feestje opzich. Je kunt kiezen uit zoveel verrukkelijke dingen dat je voortdurend te veel eet. Kort door de bocht gesproken; je propt jezelf vol!

Zondag; de dag van Genua - Italië. Wij hadden besloten op eigen gelegenheid de stad te verkennen. Niet heel erg moeilijk, want de entrance van de cruiseschepen ligt aan de rand van het centrum.
In Genua lopen Afrikanen rond die olifantjes in je handen willen drukken (en daar heel volhardend in zijn) om vervolgens een gift (zogenaamd voor zieke kindjes of zo) te ontlokken. Net als in Barcelona zijn er veel marktkraampjes te vinden en wordt er particulier van alles verkocht. Mijn aandacht werd getrokken door een schitterend piratenschip dat in de haven ligt. Helaas werd er, hoe kan het ook anders, entree gevraagd voor het betreden van dit schip. Hoe graag ik mijn voetjes ook op dit pareltje zou zetten, ervoor betalen zag ik dan weer niet zitten.
Het zonnetje deed enorm goed haar best die dag. Zo genoten wij heerlijk van een drankje op een plaatselijk terrasje. Samen met de duiven.
Toen we terugliepen naar de MSC Fantasia kwamen we Betty Boop, Charlie Chaplin, Minnie Mouse en een stel Nederlanders tegen. Erg leuk om te zien was de typische laundry in Italië. De was hangt 'openbaar' tussen meerdere gebouwen.

En we hadden alweer 'honger'. Dek 14, de buffetzaal. Hier hebben we veel tijd doorgebracht, ha ha. Nadat onze knorrende magen rustig geworden waren, namen we een paar uurtjes voor onszelf. Relaxen in eigen cabins. Zulke momenten heb je af en toe echt nodig. Op een cruise zijn er nonstop mensen om je heen en dat is vermoeiend. Als je een pure relax-vakantie wil, raad ik je niet aan om te gaan cruisen.

Inmiddels waren we op de hoogte gesteld van het feit dat Bouke Unplugged verplaatst werd naar donderdag. Dit weerhield ons er niet van de hele avond te spenderen in de L'Insolito bar. Fijne gesprekken, verrukkelijke cocktails (ik probeerde gedurende de reis alle cocktails van de kaart, ha ha) én ik kreeg de gitaar van Nino in mijn handen gedrukt; ''Hebde gij al eens een gitaar in uw handen gehad?'' Olav volgde dit goede voorbeeld op en gaf zijn gitaar aan Marina. Best stoer; gehuld in een golden dress, paraderen door een superdeluxe zaal, met een gitaar in m'n handen.
Over cocktails gesproken; volgens Nino had ik er eentje die op Dreft afwasmiddel lijkt, ha ha.
1 van de bartenders kwam naar me toe; ''You are beautiful'', waarna ik een cocktail kreeg met daarin een rietje gedraaid in de vorm van een hartje. Lief, he?
Marina en Nicole vertrokken tegelijkertijd naar hun cabin, terwijl ik met een stel naar de sportbar ging voor de karaoke waar Ellen aan mee zou doen. Zij bracht er, na 13 Italianen die allen een Italiaans nummer zongen, ein-de-lijk wat sfeer in. Jemig! -Als Ellen geweest is, ga ik slapen.- Een idee dat in ieder koppie speelde.

Die avond kwam het besef dat ik de volgende dag ein-de-lijk Pompeii zou bewonderen. Één van de dingen waar ik erg naar uitkeek.
Pompeii; zó mooi, fascinerend en interessant.
Na het ontbijt werden we op de hoogte gesteld van een minder leuk feitje; Marina had migraine en vond het verstandiger om Pompeii te annuleren om zo de kans op langdurige migraine te verminderen. De hele week hoofdpijn is geen gewenst vooruitzicht.

Pompeii.. In een volgend blog meer over deze indrukwekkende excursie en de rest van de waanzinnige cruise. Heb je borrelnootjes of chips over? Bewaar ze dan voor de volgende..

Now, bring me that horizon!